Överlägg

Mindfulness och tankestyrning

Mindfulness

Har du svårt att somna om kvällarna? Ligger du och grubblar på tidigare händelser eller kanske du till och med funderar ut morgondagens tankar redan innan du ska sova?
Jag känner igen detta besvär och lider verkligen med dig.

Månen och solens stånd kan påverka din möjlighet att somna, det är fullt rimligt i vissa perioder. Jag själv brukar ha svårt att somna när det nymåne, är det fullmåne sover jag väldigt lätt under natten och vaknar helt utmattad. Dock är dessa tillstånd tillfälliga och borde inte hålla i sig längre än några nätter. Även ditt horoskop, i kombination med händelser i livet, kan till viss del påverka din sömnkvalitet. Stjärntecken påverkas mer eller mindre av olika livshändelser, till exempel kan en person med stjärntecknet stenbock bli mer stressad av en social påfrestning än vad en person med stjärntecknet jungfru skulle bli av samma situation.

Tankestyrning

Det finns mängder med metoder för att aktivt styra medvetna tankar och undermedvetna tankar. De enklare knepen är att undvika skärmar minst en timme innan läggdags och att skriva anteckningar innan arbetsdagen tar slut. På så vis blir det lättare för hjärnan att stänga av tankarna på jobb och har möjlighet att koppla av. Kan du kontrollera dina tankar kommer även dina undermedvetna tankar styras åt rätt håll.

Det finns en beprövad metod för att lättare somna. Gör enligt nedan:

  1. Skippa all typ av elektronik och skärmar minst en timme innan det är dags att sova. Passa på att läsa en intressant bok eller gör något annat avkopplande, så din knopp och kropp har tid att komma ner i varv.
  2. Lägg dig behagligt i sängen, gärna på rygg om det går.
  3. Föreställ dig att du ligger i en roddbåt och solar. Roddbåten ligger och guppar mjukt i en liten sjö och solens strålar värmer när de träffar din bara hud. Du hör det stilla ljudet av din guppande roddbåt, vinden som susar lätt och dova röster från familjerna borta vid badkanten. Ligg och bara tänk på hur solen värmer din kropp och hur båten mjukt rör sig till vattnets rörelser; smått guppande.

    Med denna teknik borde du somna inom 10 minuter, lycka till!